Leidingwerk schepen betrouwbaarder met marine koppelingen

De uitdaging voor scheepsbouwers en scheepsreparateurs is het reduceren van krachten op het leidingwerk.


Een schip is een stevige constructie. Maar elk schip, zeeschip of binnenvaartschip, heeft te maken met krachten die de romp flink kunnen laten bewegen. Leidingen op en in het schip - die aan de romp zijn bevestigd - bewegen mee. Constructeurs van schepen kiezen daarom voor leidingkoppelingen die deze bewegingen op kunnen vangen. Vaak valt de keuze op een ringband koppeling met rubber afdichtingsflap. Maar is dat wel de meeste betrouwbare oplossing? Specialisten kiezen bij voorkeur een betrouwbaar en bewezen alternatief.

Pipe stress

vessel with marine couplingsLeidingen op schepen worden gebruikt voor het transport van verschillende stoffen. Van drinkwater tot vuilwater en van brandstof tot verse lucht. Deze leidingen zitten aan het schip verankerd en bewegen met het schip mee. De uitdaging voor scheepsbouwers en scheepsreparateurs is het reduceren van krachten op het leidingwerk, ook wel pipe stress genoemd. Daarvoor worden voor het verbinden van leidingen koppelingen gebruikt die deze krachten kunnen opvangen.

Kans op lekkages

De constructie van zo’n leidingkoppeling bepaalt de mate waarin bewegingen opgevangen worden. Traditionele ringband koppelingen zijn ontworpen met een afdichting die afsluit door de druk in de leiding. Bij een lage of geen druk is de kans op lekkages groter. Bij schade aan de afdichting moet de hele koppeling vervangen worden, een dure klus. Mocht vacuüm voorkomen, dan moet de ringband koppeling voorzien worden van een speciale ring.

Zwakke schakel

Het lichte ontwerp van de ringband koppeling vergroot de kans op foutieve uitlijning. Door de geringe wanddikte van deze koppeling vormt deze meteen een ongewenst zwakke schakel in de leiding. Daarnaast biedt de korte lengte maar weinig montagevrijheid en is er minder ruimte om beweging in axiale richting op te vangen.

Marine couplings Viking JohnsonMarine koppeling van Viking Johnson

Onze Engelse producent Viking Johnson biedt een betrouwbaarder alternatief. Met haar ervaring in leidingwerk ontwikkelde zij de Marine koppeling. Deze biedt doorslaggevende voordelen t.o.v. de traditionele ringband koppeling:

  • Betrouwbare afsluiting onafhankelijk van druk
  • Hoekverdraaiing van maar liefst 3° aan weerszijden
  • Demping van trilling en geluid door de volle rubber afdichtingsring
  • Vervangbare afdichtingring voorkomt dat de hele koppeling vervangen moet worden
  • Grote wanddikte die altijd meer dan de leiding zelf is
  • Leverbaar als flensadapter
  • Ook uit te voeren naar klantwens geschikt voor hoge druk
  • Elektrisch geleidend maken kan eenvoudig door een speciale geleidende afdichtring toe te passen, de zogenaamde “armoured grade”.

Wilt u meer weten over de Viking Johnson Marine koppelingen? Download de Engelstalige brochure.

U kunt ook onze specialisten bellen (023-5172424), of uw vraag stellen via het online contactformulier.

Projecten

Staat hier uw oplossing?

Onze producten worden door onze klanten gebruikt in hun projecten. Van die projecten hebben we een speciale selectie gemaakt. Wellicht vindt u in zo'n project de oplossing waar u naar op zoek bent.

Naar projecten

Zeker Imbema!

  • Breed assortiment
  • A-kwaliteit
  • Vernieuwend
  • Marktgericht
  • Betrouwbaar
  • Familiebedrijf

Onze specialist

Raymond Tenwolde
Raymond Tenwolde
Imbema Denso
Sales Engineer

Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie